תמ"א 38

לפי הערכות של ססמולוגים, התרחשותה של רעידת אדמה חזקה בשטחה של מדינת ישראל היא רק עניין של זמן. החשש מפני התרחשותה של רעידת אדמה אשר תגרום נזק הן לרכוש והן בנפש, הביאה את רשויות התכנון והבנייה במדינת ישראל לתקן תקנות הנוגעות בחיזוק בתים כך שלא יקרסו ברעש אדמה.
התקנה קובעת כי כל המבנים שנבנו לפני שנות השמונים, מחוייבים לעבור עבודות חיזוק מבנים. זאת מפני שעד לראשית שנות השמונים של המאה שעברה, לא היה קיים בארץ תקן לבנייה הכוללת חיזוק מבנים והגנה בפני רעידות אדמה.
מטרתה של תכנית תמ"א 38 היא לעודד אזרחים לבצע עבודות חיזוק מבנים בבתים ישנים שנבנו לפני 1980, כך שיעמדו גם ברעשי אדמה, וזאת מבלי לעבור את כל מערכת הייסורים הנדרשת ממי שמעוניינן לבצע עבודות תשתית, שיפוץ או הוספת מעלית וכדו' בבניין מגורים. כדי לעודד אזרחים לבצע עבודות חיזוק אלו, נכללו בתכנית תמ"א 38 תמריצים מסויימים שיהפכו את התכנית לאטרקטיבית יותר. התמריצים כללו אפשרות לבצע הוספת קומות, חיזוק הבניין עצמו, הגדלת שטח דירות או הוספת מעלית לבניין ללא מעלית וזאת ללא עלויות נוספות מעבר לעלותה של התכנית עצמה.

קשיים ביישום התכנית

אין ספק כי מדובר בתכנית חשובה מאין כמותה, בייחוד לאור העובדה שרעשי אדמה בעוצמות נמוכות פוקדות את ישראל כמעט כל יום ורעידת אדמה עוצמתית היא רק עניין של זמן. ולמרות זאת, מאז השקתה של תכנית תמ"א 38 לחיזוק מבנים מפני רעש אדמה ועד היום, מעט מאד מבנים ברחבי הארץ אכן חוזקו במסגרת תכנית זאת.
הקשיים במימוש תכנית זו, נובעים משלוש סיבות:
1.       כדי להימנע עד כמה שניתן מפגיעה במרקם העירוני, תמ"א 38 היא תכנית ארצית וככזאת אין היא נותנת מענה לתכניות מקומיות. לכן, מספר האישורים לביצוע תכנית זאת ברמה המקומית, הם מעטים ביותר.
2.       הליכי הרישוי עדיין ארוכים ומסורבלים. זאת משום שנדרשת בחינה מדוקדקת של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.
3.       קושי לקבל מימון לפרוייקט מטעם הבנקים, מונעים מיזמים רבים לקחת על עצמם את הסיכון של פרוייקטים מעין אלו.